Daarmee lijkt de lagere bijtelling van 14 procent op zuiniger en
milieuvriendelijker auto’s succes te hebben.
Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag is het effect duidelijk
merkbaar.
"Het is niet zo dat er een stormloop plaatsvindt op de Toyota
Prius of de Honda Civic. Maar uit de cijfers kun je niet anders dan
concluderen dat er wel een grote vraag naar is."
In de eerste vier maanden van dit jaar werden er 1.636 Toyota Prius auto’s
verkocht, tegen 750 in dezelfde periode vorig jaar.
Van de Honda Civic werden er 2.265 aangeschaft, tegen 1.080 in dezelfde
vier maanden van 2007 – ook een ruime verdubbeling.
Er waren al eerder signalen dat de hybride auto's het qua verkopen beter deden
dan vorig jaar, en dan met name in het leasesegment.
"De verkopen gaan vooral via de leasemaatschappijen. Het is zeer
waarschijnlijk dat de lagere bijtelling een grote rol speelt bij de
beslissing over welke auto wordt aangeschaft."
Overigens betekent het nog niet dat er minder niet-hybride auto's worden
verkocht. Zo verhandelde Volkswagen nog altijd meer Polo's en Golfjes dan de
Prius-sen en Civic's van Toyota en Honda bij elkaar.
De Volkswagen Golf bleef onverminderd in trek. Van het Duitse
succesnummer werden de afgelopen vier maanden 6.477 verkocht, tegen 5.370 in
dezelfde periode in 2007.
Over de effecten van de slurptaks kunnen de brancheorganisaties Bovag en RAI
weinig zeggen, omdat vergelijkingsmateriaal nog niet echt voorhanden is.
"Daarover kunnen we pas in januari van volgend jaar echte uitspraken
doen, als we meer statistische gegevens hebben", meldt de Bovag.
Niettemin stegen de autoverkopen over de eerste vier maanden en namen zij niet
af. En dat werd door critici van de slurptaks wel voorspeld.
Ook zuinigere auto's in het kleinere segment werden beter verkocht. De
Peugeot 107 en de Citroën C1, die in feite aangepaste Toyota Aygo's zijn,
deden het in de eerste vier maanden van dit jaar beter dan vorig jaar.
Het behoeft dan ook geen betoog dat naar de Toyota Aygo zelf eveneens meer
vraag was.
Overigens maken de verkoopcijfers van de Dacia Logan MCV station
duidelijk dat een lage prijs voor consumenten nog steeds voorrang heeft.
In de eerste vier maanden werden er van de Logan MCV - een budgetmerk van
Renault - 2.090 exemplaren verkocht, tegen 158 vorig jaar.
Zie ook: Lease-auto's
met lage bijtelling (13/10/2007)
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl